Agnieszka Kowalska-Maksym: koordynator projektów w firmie Arche, wcześniej architekt, projekt manager i kierownik działu Design w firmie Tremend, zaangażowana w design hotelowy. Zrealizowała wnętrza między innymi dla sieci hotelowych, takich jak Mercure, Novotel i Ibis styles. Wiedzę i doświadczenie w zakresie projektowania zdobyła na Uniwersytecie w Bolonii, na Politechnice Gdańskiej, a także w biurze What_architecture studio w Londynie.
Przeczytajcie Wywiad OKK! z architektką Agnieszką Kowalską-Maksym
Jak zaczęła się Pani przygoda z projektowaniem wnętrz i designem?
Miałam okazję studiować przez chwilę we Włoszech. Tamtejszy klimat, zamiłowanie Włochów do estetyki i ich poszanowanie historii zachęciły mnie do rozpoczęcia przygody
z designem.
Woli Pani projektować dla indywidualnych inwestorów czy raczej instytucjonalnych?
Obiekty hotelowe i galerie handlowe projektowane są w zupełnie inny sposób niż mniejsze, prywatne inwestycje. Każdy nowy projekt wymaga indywidualnego podejścia. Z każdym inwestorem pracuje się nico inaczej. Często uzgadnianie projektu z inwestorem indywidualnym jest wygodniejsze ze względu na mocno ograniczoną liczbę osób decyzyjnych. Z kolei przy współpracy z korporacjami zwykle ma się większą dowolność
i otwartość na nieszablonowe rozwiązania.
Jak dużo wnętrz hotelowych Pani zaprojektowała w swojej karierze zawodowej?
Osiemnaście hoteli w Europie z czego piętnaście zostało już zrealizowanych.
Które z nich były największym wyzwaniem, a z których jest Pani najbardziej dumna?
Myślę, że jednym z trudniejszych obiektów był Novotel Warszawa Centrum. Jeden
z największych hoteli w Warszawie. Cała modernizacja odbywała się bez wyłączenia obiektu
z użytku.
Jaka jest różnica w projektowaniu wnętrz prywatnych i publicznych?
Każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia niezależnie od skali i rodzaju inwestycji. Należy przeanalizować kontekst, poznać potrzeby inwestora i po zebraniu wszystkich informacji postarać się opracować jedyne w swoim rodzaju wnętrze.
Projektowanie wnętrz nie polega wyłącznie na ustawianiu mebli, ale na stworzeniu koncepcji, której każdy element będzie tworzył ze sobą spójną całość. Jak ważną rolę w tej kwestii odgrywają podłogi?
Podłoga to baza, jedno z podstawowych elementów we wnętrzu. Często to właśnie typ podłogi stanowi o charakterze wnętrza i zmiana koloru czy wzoru może całkowicie odmienić odbiór pomieszczeń.
Czy łatwo jest projektować wykładziny i posadzki dla takich instytucji, jak hotele? O czym warto pamiętać planując takie przedsięwzięcie?
W hotelach istnieje przede wszystkim szereg wymagań technicznych i materiałowych, jakie muszą spełniać produkty wykończeniowe posadzki. W takich miejscach jak strefa wejściowa hotelu czy korytarze trzeba odpowiednio dopasować wzór do powierzchni wolnej podłogi.
Te miejsca zwykle są wolne od mebli i wyposażenia, wzrok odbiorcy jest skierowany przede wszystkim na powierzchnię podłogi.
Współpracowała Pani z różnymi dystrybutorami i producentami. Jak wspomina Pani taką współpracę z Carpet Studio?
Jest to jedna z głównych firm na rynku, w której pracują profesjonaliści. W ciągu ostatnich lat mieliśmy okazję zrealizować we współpracy parę ciekawych inwestycji zakończonych sukcesem.
Jak ocenia Pani marki Amtico i Ege? Czy jest coś, co Panią pozytywnie zaskoczyło w tej współpracy?
Zaangażowanie światowej klasy projektantów, jak Tom Dixon, Jean Paul Gaultier czy Christian Lacroix, którzy są autorami niepowtarzalnych kolekcji. Dodatkowo podczas współpracy z polskim dystrybutorem, Carpet Studio, przy opracowaniu wzorów indywidualnych mile zaskoczyło mnie wsparcie, jakie otrzymuje architekt od specjalistów produkcji. Obie wspomniane cechy wyróżniają się na tle konkurencji.
Jakie jest największe marzenie projektanta i czy udało się już je Pani zrealizować?
Myślę, że każdy projektant chciałby, aby jego praca pozytywnie wpłynęła na odbiorcę
i zmieniała otaczający nas świat na lepszy. Cieszy mnie każda nowa realizacja. Gdy widzę gości, którzy na przykład robią sobie zdjęcia w zaprojektowanych przeze mnie wnętrzach
lub po prostu czują się w nich komfortowo, jest to dla mnie szczególna nobilitacja.
Jakie ma Pani plany na przyszłość?
Chciałabym być w czołówce międzynarodowych specjalistów w dziedzinie hotelarstwa. Wyprzedzać trendy w nowych projektach i mieć okazje do coraz ciekawszych realizacji.